Från elva år har många ingen fritidsaktivitet. Vi hjälper dem att hitta något de brinner för.

Alexandra Krook, verksamhetschef och grundare av Sparks Generation – berätta lite om er och varför Sparks App behövs.

– Det började med att jag fick syn på forskning som visar hur viktigt det är med meningsfulla fritidsaktiviteter för ungas utveckling. De har stor betydelse för känslan av gemenskap och mening och är en viktig pusselbit för unga personers psykiska hälsa.

Men ju äldre barn och unga blir, desto fler hoppar av sina fritidsaktiviteter. Gruppen som på något sätt hamnar i socialt utanförskap blir bara större och större, från elva års ålder och uppåt. Samtidigt visar Friends rapporter att unga har en känsla av ensamhet i skolan.

Det här sker parallellt med att digitala och sociala medier har blivit otroligt betydelsefulla i de här åldrarna. Tänk om vi kunde använda de här kanalerna för att få fler unga att hitta till fritidsaktiviteter där de kan få känna glädje, och gemenskap med andra?

Så lösningen på det är en app?

–Nej, lösningen är inte bara en app. Det är lite mer komplext än så. Vi har genomfört ett stort arbete med att förstå varför så många hoppar av sina fritidsaktiviteter, eller aldrig hoppar på någon. Jag tillbringade drygt två års tid med research för att förstå varför man saknade en aktivitet, och ville få ungdomarna själva att utveckla lösningen på problemet. Totalt har över hundra ungdomar i fokusgrupper, intervjuer och workshops i Flen, Södertälje och Danderyd, fått svara på frågor som ”Varför har du ingen fritidsaktivitet? Vad ska vi göra åt det? Vad skulle kunna få dig att börja dreja, vilja upptäcka volleyboll och liknande?”

Tillsammans med ungdomarna utvecklade vi en modell. Först och främst sa de att vi måste in i digitala och sociala medier, för det är där de hämtar inspiration och upptäcker saker. Det är deras värld: Instagram, Snapchat, Youtube, TikTok. Och Twitch, som många killar, gamers, använder. Det är där man kan så fröet: ”Aha, man kan dreja. Vilken kul grej!”. Men sen kanske självkänslan eller självförtroendet sviktar: ”Nej, det där vågar inte jag!”. Därför föreslog de att vi borde göra how-to-filmer. De vill veta vad lera är, var den kommer ifrån, hur kladdig jag kommer att bli, och så vidare. Vi förstod också att det måste finnas en delningsfunktion. Då blir det lättare att få med sig en kompis.

När researchen och modellen var färdig presenterade jag resultatet för Erling-Perssons Stiftelse. Jag berättade att jag ville bygga en ideell förening som använder digitala, sociala medier för att få unga att upptäcka och testa utbudet av aktiviteter. Då fick vi den första donationen. Den som gjorde det möjligt att bilda föreningen Sparks Generation och starta ett test i mindre skala.

Ni fick alltså först en donation för att testa föreningen Sparks Generation och bärigheten i grundidén?

– Ja. I fas ett hade vi med oss volleybollförbundet, bågskytteförbundet och några till. Och det fungerade: Ungdomarna såg bland annat våra Youtube-filmer. Sedan gick de in och anmälde sig på vår väldigt enkla webbsida. Runt 1 000 kom hela vägen fram och provade, på drygt 20 orter runt om i Sverige. Det ledde vidare till att många frågade efter fler aktiviteter att prova på.

Det blev så tydligt att deras behov inte matchas av hur föreningslivet och olika fritidsaktörer jobbar idag. Hittills har nästan alla haft prova-på-aktiviteter samtidigt. Det har funnits väldigt mycket att prova någon vecka i augusti, men sedan ingenting. Om man tittar på hur marknadsföring av konsumentprodukter ser ut nu, så bygger den mer och mer på att man har ”kampanj varje dag”. De har lärt sig att visa upp sitt utbud hela tiden.

På samma sätt har unga ett behov att få reda på allt som händer, just nu. De har ganska korta planeringshorisonter.

Vi förstod att vi behövde ta reda på mer. Därför formulerade vi ett nytt projekt, för att kunna göra en ny researchvända och utveckla metoden och plattformen ytterligare. Vi gjorde en fortsättningsansökan och fick den beviljad.

Samarbetar ni med ungdomar i den här fasen också?

– Vi hade drygt tjugo ungdomar med i hela utvecklingsarbetet. De fick påverka allt från design och text till struktur och funktionalitet. Tjänsten är ganska lik Snapchat och Instagram. Användarna kanske inte ens vet vad de är ute efter, utan vill scrolla runt och titta på utbudet. Ett brett och relevant utbud är oerhört viktigt för att tjänsten skall kännas attraktiv. Därför måste det vara otroligt enkelt för föreningar, fritidsgårdar, bibliotek, kulturskolor att fylla på med allt de kan erbjuda. Tack vare donationen från Erling-Perssons Stiftelse kunde vi anlita PwC Experience Center, som är specialister på just servicedesign och utveckling.

Är Sparks App lanserad redan?

– Ja, vi har en pilot igång i Upplands Bro Kommun. Den lanserades i mitten av oktober. Marknadsföringen sker med lokala gymnasieungdomar. De går ut till skolorna och berättar på sitt sätt: ”Hej, hitta något du brinner för! Vad som helst som är viktigt för dig. Det kan vara teater eller matte, eller rymden, eller what-ever. Här hittar du allt som finns där du bor.”

Finns det några resultat du kan berätta om?

– I de högstadieskolor vi besökt skaffar 40 procent av ungdomarna konto direkt. 30 procent av dem har provat någon aktivitet redan. Tjänsten växer hela tiden. Fler som går i väg och provar, och fler som testar på mer än en aktivitet. Nästa fas är att ta det vidare till andra kommuner. Det är vi redo för väldigt snart.

Du har ju redan nämnt hur viktigt det är för den enskilde att ha meningsfulla fritidsaktiviteter. Vilken betydelse kan det ha på en övergripande samhällsnivå?

– Det finns mycket tydliga effekter på individnivå och lokal nivå. Kanske även ännu högre, på systemnivå.

På individnivån visar forskningen att unga som kommer in i meningsfulla fritidsaktiviteter känner mer glädje, motivation och mening. De har mer positiv inställning till framtiden och får bättre betyg. Avstår från droger och alkohol i större utsträckning. Redan där kan vi bidra till att unga kommer på rätt spår.

På kommunnivå får det också effekter. Dels känner sig ungdomarna mer inkluderade i samhället. De märker att det finns ett utbud och människor som anstränger sig för att de ska hitta någonting. Utbudet är brett. Det är inte bara idrott utan även konst, kultur, natur, programmering och så vidare. Nu tittar vi även på att lägga till möjligheten att få testa olika yrken. Vi dömer inte och säger att något är bättre än det andra. Här får alla intressen plats. Det är en väldigt inkluderande tjänst på så sätt.

På systemnivå påverkar vi också. Genom att ungdomarna kan svara på vår Sparks-enkät, kan vi kartlägga deras intressen. Vi kallar det för Sparks-kartan. Den visar vad ungdomarna i kommunen brinner för och vad de vill prova. Med hjälp av Sparks-kartan kan utbudet av fritidsaktiviteter justeras, så att det matchar efterfrågan.

Kultur och fritidschefen i Upplands Bro säger ungefär så här: ”Det viktigaste är inte hur många ungdomar som blir medlemmar i föreningar genom sparksapp.se. Det viktiga är att unga börjar prova sig fram, samtidigt som de gör någonting inspirerande och kul, här och nu.” Jag håller med. Kan vi få fler att göra någonting annat än att parkera sig vid skärmarna direkt efter skolan, eller kanske hänga runt på stan och inte göra någonting alls, och istället gå och testa exempelvis musikproduktion – då är det bra för alla. Bra för ungdomen, för olika platser i stan och för hela samhället i stort. Det får effekt på alla nivåer.

Innehåller appen enbart prova-på-aktiviteter, eller kan man anmäla sig till exempelvis terminskurser också?

– Vi har börjat med prova-på. Men nu vill många arrangörer erbjuda gratiskurser, att det till exempel ska gå att boka drejning fyra gånger på Kulturskolan. Vi håller precis på att utveckla den funktionaliteten.

Men eftersom vi vänder oss direkt till ungdomarna mellan 10 och 16 år, ska det inte gå att köpa något via oss. Om barn som provat på något vill gå med i föreningen, är det ledarens uppgift att lämna information med tider, avgifter och liknande som är riktat till ungdomens vårdnadshavare.

Efter att ha kommit igång med hjälp av donationer, kommer Sparks att kunna klara sig på egen hand sedan?

– Sparks ska på sikt kunna stå helt fri från bidrag och donationer. Även om vi är en ideell förening ska vi ha en hållbar affärsmodell och kunna finansiera oss själva. Det är gratis för alla föreningar att vara med, men kommunen betalar en licensavgift för att använda appen och en ambassadörskostnad. De betalar alltså för våra ambassadörsbesök i skolorna.

Målet är att vi ska ha minst 15 kommuner i appen inom tre år. Då kommer vi att kunna bära oss själva. På längre sikt ser jag framför mig att Sparks kommer att utvecklas i tre olika dimensioner. Vi kommer att gå upp i åldersgrupperna, och öppna för gymnasieungdomar. Men även till vuxna – vi vill också upptäcka nya intressen. Som vuxna är vi kanske till och med beredda att betala för det. Då får vi en affärsmodell där vuxna Sparks-användare är med och finansierar gratisutbudet för unga. En sorts sponsring mellan generationer. Jag hoppas också kunna inkludera unga med funktionsvariationer. Att Sparks kan hjälpa till i den matchningen. Det handlar till övervägande del om att få in ett rikare utbud. Det tekniska går alltid att lösa.

Men borde inte kommunerna ta ansvar för det här själva – att se till så att ungdomarna hittar de aktiviteter som finns?

– Det är en bra poäng. Men jag vet inte om det är effektivt för varje kommun att ha en egen digital marknadsavdelning som utvecklar appar, och den typen av verksamhet Några har testat. Men man har alltid underskattat hur viktig marknadsföringen är, och att man måste ha teknisk utveckling igång hela tiden. Min tanke är att i stället för att kommunerna utvecklar var och en för sig, kan de använda oss i stället. Då slipper de hålla på med teknikutveckling och teknikinvesteringar. Samarbetar de med oss kan kostnaderna fördelas på alla som ansluter sig. Det blir billigare ju fler kommuner som kommer med.

Hur kommer det sig att du satsar så mycket engagemang på Sparks, en ideell förening?

– Jag har förstått hur viktigt det är med meningsfulla fritidsaktiviteter. Och genom digitalisering kan ”fritidsaktivitetsbranschen” bli mycket mer effektiv.

Minns du hur det kändes när du fick besked om donationen till Sparks App?

– Det var den 5 mars 2020, klockan 09:50. Jag satt på ett tåg ner till Skåne, på väg för att träffa Malmö stad. Tåget var helt fullpackat, de strikta coronareglerna hade inte införts ännu, och jag fick ett mail från stiftelsen om att vi hade beviljats stöd. Jag skrev snabbt tillbaka: ”Nu sitter jag på ett tåg. Men annars hade jag sprungit upp och ner i gången, hoppat och skrikit!” Så kändes det, det var jättekul. Och otroligt viktigt.

En presentation av Sparks:

Gå in på sparksapp.se

Om appen föräldrafilm (Svensk text)

Sparks - Making Free Time Matter

Relaterade projekt

  • Barns & ungas utveckling SOS Barnbyar Hanna-Liisa Juntti & Synnöve Corson
  • Barns & ungas utveckling Värmeverket Leo Razzak
  • Barns & ungas utveckling Rätt kurva Polisen, Beredskapslyftet & Socialförvaltningen